Неділя, 05.05.2024, 00:38
Вітаю Вас Гість | RSS

Лісківський ЗЗСО І - ІІ ступенів Менського району

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Навчально-тематичні екскурсії та екскурсійні поїздки учнів

Додаток до листа МОН

                                                                                                                                                                                                      від 02.12.2013 № 1/9-853

 

Рекомендації щодо удосконалення організації

навчально-тематичних екскурсій та екскурсійних поїздок учнів (вихованців) навчальних закладів

 

Однією з дієвих форм виховання учнівської молоді, ознайомлення її     з історичними, культурними та природними пам’ятками рідної держави є туристсько-краєзнавча робота. Для здійснення цієї роботи навчальними закладами проводяться навчально-тематичні екскурсії та екскурсійні поїздки організованих груп учнів та вихованців навчальних закладів.

Туристсько-краєзнавча діяльність та екскурсійна робота використовуються навчальними закладами як важливі засоби навчально-виховної роботи з учнями, які дають змогу виховувати патріотизм, любов до Батьківщини, бережливе ставлення до природи, повагу до традицій, культури українського та інших народів, які проживають в Україні. Навчальні екскурсії сприяють оволодінню учнями матеріалом з історії, географії, літератури, біології та інших навчальних предметів, здатні суттєво підвищити інтерес учнів до навчального матеріалу, поліпшити його засвоєння.

Мають місце випадки, коли окремі комерційні та інші структури, громадські організації, проводять заходи з учнівською молоддю, в тому числі і в начальний час, не узгоджуючи їх з органами управління освітою, навчальними закладами, ігноруючи накопичений досвід роботи, але використовуючи результати освітньої діяльності, матеріальну та організаційну базу системи освіти. При цьому часом трапляються випадки порушення нормативних документів Міністерства освіти і науки, створюється небезпека для життя та здоров’я учнів, порушення прав дітей, фальсифікуються освітні результати.

Враховуючи практичну значимість туристсько-екскурсійних заходів, особливо комплексних навчально-тематичних екскурсій в розвитку пізнавальних інтересів дітей і забезпеченні успішного засвоєння ними освітніх програм, Міністерство освіти і науки України рекомендує:

- поширити практику проведення одно- та багатоденних навчально-тематичних екскурсій до міст Києва, Львова, Одеси, Харкова, Донецька, Дніпропетровська, Севастополя, Запоріжжя та інших культурних і промислових центрів України, до Національних заповідників, державних заказників, пам’яток культурної та історичної спадщини України;

- при плануванні та організації подорожей (екскурсій) в навчальний час виходити з позицій педагогічної доцільності, чітко визначати їх освітньо-виховні завдання відповідно до віку дітей та змісту навчальних програм з  історії, географії, біології тощо;

- при формуванні груп враховувати інтелектуальні, фізичні, психологічні, вікові та статеві особливості учнів;

- при визначенні тематики подорожей (екскурсій) та маршрутів враховувати календар пам’ятних дат, зокрема, наближення 200-річчя з дня народження Т.Г.Шевченка, 70-річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941 – 1945 рр. тощо;

- використовувати Перелік комплексних навчально-тематичних екскурсій з учнівською та студентською  молоддю і Перелік визначних краєзнавчих, географічних, етнографічних та  історичних, об’єктів і туристсько-краєзнавчих екскурсійних маршрутів, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 06.04.2007 № 286 («Інформаційний збірник МОН», 2007 р,  №13; сайт Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді в розділі  «Україна туристська. Рекомендуємо відвідати»);

         - суворо дотримуватися вимог Правил проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 24.03.2006 № 237 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 01 червня 2006 р. за № 660/12534  (далі – Правила);

- враховувати, що відповідно до п. 2.1 Правил, адміністрація навчальних закладів несе відповідальність за підготовку, успішне  проведення  туристських подорожей (екскурсій), їх педагогічну доцільність та результативність;

- якщо група комплектується з учнів одного навчального закладу незалежно від організаційних форм проведення подорожі (екскурсії) -  (навчальним закладом самостійно, через туристські фірми тощо), керівник закладу повинен видати наказ про подорож (екскурсію), призначати керівника та його заступника (помічника) відповідно до вимог Правил. При цьому можливе призначення керівником (заступником, помічником керівника) особи, яка не є працівником навчального закладу з покладанням на нього (за його письмовою згодою) відповідальності за збереженням життя та здоров’я учасників подорожі (екскурсії);

         - максимально використовувати можливості позашкільних навчальних закладів – центрів туризму і краєзнавства учнівської молоді, станцій юних туристів, дитячих турбаз цих закладів, які мають в наявності кваліфіковані кадри, матеріальну базу та сучасні методики використання туризму і краєзнавства в навчально-виховному процесі (інформація про центри та їх бази розміщено на сайті Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді в розділі «Україна туристська. Центри туризму і краєзнавства учнівської молоді, станції юних туристів України. Дитячі туристські бази України»;

- організації подорожей (екскурсій) через комерційні структури взаємовідносини між навчальним закладом та організацією-виконавцем у підготовці і проведенні подорожей (екскурсій), особливо закордонних, необхідно будувати на договірній основі. При цьому необхідно передбачати наявність програми подорожі (екскурсії), страхового полісу, пам’ятки для учнів про поведінку на маршруті, інструкції для супроводжуючого на випадок непередбачених ситуацій;

- з метою зменшення фінансових витрат поширити практику організації подорожей (екскурсій) на умовах взаємного обміну, особливо між навчальними закладами різних регіонів України, міськими та сільськими закладами.

Враховуючи зазначене, звертаємо увагу на необхідність активізації і сприяння в організації екскурсій з учнівською та студентською молоддю, як вагомого чинника виховання та просвітництва підростаючого покоління; забезпечення належних умов їх проведення; оновлення тематичних екскурсійних маршрутів та розміщення їх на сайтах органів управління освітою та навчальних закладів з метою популяризації та розвитку екскурсійної справи.

 

Нова школа
    Пошук
    Календар
    «  Травень 2024  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031
    Друзі сайту